Wat me opviel bij het bekijken van de vlog was het thema van de onvruchtbaarheid. Het leven geven waar dat eigenlijk niet (meer) kan, lijkt wel een ‘handelsmerk’ van God. Je noemde al een paar andere vrouwen die ook onvruchtbaar waren en kinderen kregen. Maar al luisterend bedacht ik me dat dit thema misschien wel meer dan een thema is: het lijkt wel of het tot de structuur van Gods wezen hoort. Ik moest denken aan Genesis 1:1 denken. Daar staat dat de aarde “woest en doods” (NBV)/“woest en ledig” (SV) was. Het gaat me om de woorden “doods” en “ledig”. Dit zijn woorden die passen bij dit diep ingeweven thema; zeker de term “ledig”.
Willem, zou je hierover eens je licht willen laten schijnen?
Willem Nijsse
5 januari, 2021 om 13:58 ·
Goede observatie Henk. Het is inderdaad kenmerkend voor God zoals we hem in de Bijbel leren kennen. Dan gaat het niet alleen om onvruchtbaarheid, maar om allerlei hopeloze en uitzichtloze situaties. God lijkt juist daar te zijn en te werken waar geen mogelijkheden meer zijn.
Je noemt zelf inderdaad de schepping, die ook vanuit een woest en ledige situatie komt. En zo geldt het ook voor het doorgaan van de zegen van God op Izak en Jakob. Ook bij de verschijning van God aan Jakob (zie deel 5) is zoiets aan de hand. Pas als Jakob het zelf niet meer in de hand heeft verschijnt God aan hem. En het meest centrale voorbeeld hiervan is het kruis van Jezus. De wereld die God kruisigt en van de aarde veegt. Juist dat is de weg waardoor God zich met de wereld verzoent. Het is een hele onverwachte manier van denken, die ons ook vandaag hoop geeft voor de kerken en de wereld van vandaag
Wat me opviel bij het bekijken van de vlog was het thema van de onvruchtbaarheid. Het leven geven waar dat eigenlijk niet (meer) kan, lijkt wel een ‘handelsmerk’ van God. Je noemde al een paar andere vrouwen die ook onvruchtbaar waren en kinderen kregen. Maar al luisterend bedacht ik me dat dit thema misschien wel meer dan een thema is: het lijkt wel of het tot de structuur van Gods wezen hoort. Ik moest denken aan Genesis 1:1 denken. Daar staat dat de aarde “woest en doods” (NBV)/“woest en ledig” (SV) was. Het gaat me om de woorden “doods” en “ledig”. Dit zijn woorden die passen bij dit diep ingeweven thema; zeker de term “ledig”.
Willem, zou je hierover eens je licht willen laten schijnen?
Goede observatie Henk. Het is inderdaad kenmerkend voor God zoals we hem in de Bijbel leren kennen. Dan gaat het niet alleen om onvruchtbaarheid, maar om allerlei hopeloze en uitzichtloze situaties. God lijkt juist daar te zijn en te werken waar geen mogelijkheden meer zijn.
Je noemt zelf inderdaad de schepping, die ook vanuit een woest en ledige situatie komt. En zo geldt het ook voor het doorgaan van de zegen van God op Izak en Jakob. Ook bij de verschijning van God aan Jakob (zie deel 5) is zoiets aan de hand. Pas als Jakob het zelf niet meer in de hand heeft verschijnt God aan hem. En het meest centrale voorbeeld hiervan is het kruis van Jezus. De wereld die God kruisigt en van de aarde veegt. Juist dat is de weg waardoor God zich met de wereld verzoent. Het is een hele onverwachte manier van denken, die ons ook vandaag hoop geeft voor de kerken en de wereld van vandaag